________________________________________________________________________________________________________________________________________

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ / ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ / ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΣ ΝΑΟΣ / ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ / ΚΕΙΜΕΝΑ ΠΑΝ. ΑΝΔΡΙΟΠΟΥΛΟΥ / ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΛΕΓΧΟΥ
________________________________________________________________________________________________________________________________________


4/07/2015

ΔΥΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΙ ΨΗΦΙΑΚΟΙ ΔΙΣΚΟΙ ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟΝ ΕΡΕΥΝΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΩΝ


Μόλις κυκλοφόρησαν δύο σημαντικοί ψηφιακοί δίσκοι από το Κέντρον Ερευνών και Εκδόσεων, σε επιμέλεια του φιλολόγου Μανόλη Χατζηγιακουμή. 
Πρόκειται για τα "Κρατήματα", στη σειρά "Μνημεία Εκκλησιαστικής Μουσικής", με ερμηνευτή τον αείμνηστο Πρωτοπρεσβύτερο της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας Παναγιώτη Τσινάρα, και "Εκφωνήσεις Ειρηνικών και Ευαγγελίων - Προσόμοια και Απολυτίκια", όπως τα αποδίδει ο από Μεγάλων Αρχιδιακόνων Μητροπολίτης Σηλυβρίας Μάξιμος. 
Ο μακαριστός π. Παναγιώτης Τσινάρας ερμηνεύει δύο Κρατήματα του Ξένου Κορώνη και ένα του Γαβριήλ Ιερισσού, και τα τρία σε ήχο πρώτο. 

Ο Μανόλης Χατζηγιακουμής παρατηρεί:
Η ερμηνεία του πατρός Παναγιώτη Τσινάρα στα παλαιά, και πρωτοεκτελούμενα, αυτά Κρατήματα εγγράφεται στη γενικότερη εμπειρία της Κωνσταντινουπολίτικης ψαλτικής εκφοράς και παράδοσης, αλλά και στο ιδιότεχνο προσωπικό του ιδίωμα. Η ενδοφωνική τεχνική, η “αχρονική” και ελαφρά διασταλτική απόδοση, η απουσία οποιασδήποτε εκσυγχρονιστικής ωραιοποίησης, η υπερβατική εν πολλοίς αίσθηση, το πλούσιο και βαθύ αίσθημα, όλα αποτυπώνουν καίρια τον ειδικό ιστορικό χρόνο των μελών.
Η παρουσίαση και εκτέλεση Κρατημάτων, τα οποία ανάγονται στην ιστορική αφετηρία δημιουργίας και ανάπτυξης του σπουδαίου αυτού εκκλησιαστικού μουσικού είδους, εμπλουτίζουν καίρια τη σύγχρονη γνωσιακή και ακουστική εμπειρία. Και μάλιστα όπως ερμηνεύονται εδώ από τον Κωνσταντινουπολίτη πατριαρχικό ιερέα και ψάλτη πατέρα Παναγιώτη Τσινάρα, μέσα στο πνεύμα μιας μακραίωνης ερμηνευτικής παράδοσης, η οποία διατηρεί, στον πυρήνα της, πλούσια αυθεντικά ιστορικά στοιχεία. Από την άποψη αυτή, με τη συγκεκριμένη ερμηνεία εδώ καταγράφεται μια εκφορά αναμφισβήτητα περισσότερο παλαιότροπη, και περισσότερο “πιστή”, με πολλά στοιχεία ερμηνείας “εκ των έσω”, όχι “εκ των έξω”, όπως γίνεται συχνά, με μονομέρεια και έμφαση, στις περισσότερες σύγχρονες.
Δείτε και ακούστε ηχητικό δείγμα εδώ.


Για τον ψηφιακό δίσκο με τον Μητροπολίτη Σηλυβρίας Μάξιμο, ο Μανόλης Χατζηγιακουμής σημειώνει: 
Το παρόν CD αρ. 27 της Σειράς «Σύμμεικτα Εκκλησιαστικής Μουσικής» περιλαμβάνει εμμελείς απαγγελίες Ευαγγελίων, Εκφωνήσεις, Προσόμοια και Απολυτίκια, όλα κατά το ΄Ύφος και την Παράδοση της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, και μάλιστα όπως αυτά εκφωνούνται και ψάλλονται στον Πατριαρχικό ναό του Αγ. Γεωργίου στο Φανάρι (εντασσόμενο στην υποενότητα «Πατριαρχικά Απανθίσματα», ως συνέχεια των προηγουμένων CD αρ. 23-26 με Πατριαρχικά επίσης μέλη). Συγκεκριμένα περιέχονται τρεις θεματικές ενότητες. Η πρώτη περιλαμβάνει εμμελείς απαγγελίες Ευαγγελίων κυριώνυμων εορτών (Χριστουγέννων, Κυριακής της Ορθοδοξίας, Μ. Πέμπτης, Κυριακής του Πάσχα), η δεύτερη εκφωνήσεις Ειρηνικών, Πληρωτικών και άλλων σχετικών της Θ. Λειτουργίας, και η τρίτη αποκλειστικά Προσόμοια (α΄ και β΄ ήχου, Αγίου Ανδρέου, Αγίου Γεωργίου, Υψώσεως Τιμίου Σταυρού, με δύο σχετικά Απολυτίκια), κατά την προφορική και ζώσα ακόμη Πατριαρχική παράδοση. Τα μέλη όλα εκφωνεί και ψάλλει ο Μέγας Αρχιδιάκονος του Οικουμενικού Πατριαρχείου (και ήδη μητροπολίτης Σηλυβρίας) Μάξιμος Βγενόπουλος (ηχογράφηση, Φεβρουάριος 2011). Οι εμμελείς αυτές Απαγγελίες και Εκφωνήσεις, καθώς και η ψαλτική εκδοχή των Προσομοίων, παρουσιάζουν εξαιρετικό ενδιαφέρον. ΄Όχι μόνο γιατί αποτυπώνουν τη ζωντανή ακόμη προφορική παράδοση, όπως αυτή επιβιώνει αδιάλειπτα στον Πατριαρχικό ναό, αλλά και γιατί η όλη εκφορά διατυπώνεται, στην ερμηνευτική της εκδοχή, πυκνή, συντεταγμένη, χωρίς επιτηδεύσεις και διασταλτικές δεξιοτεχνίες, αντίθετα, σε ύφος επίσημο, ιεροπρεπές και, ταυτόχρονα, λιτό, στιβαρό και στεντόρειο. Ειδικά πρέπει να τονισθεί η λαμπρή εκφορά της εμμελούς απαγγελίας των Ευαγγελίων για τον ιδιόσημο χαρακτήρα της και το τροπικό, αρχαιότροπο ήθος (σε ισχυρή αντίθεση με πολλές σύγχρονες που προτάσσουν την ακουστική ευαρέσκεια από τη νοηματική μέθεξη). Και εδώ μια ιστορική στην ουσία ηχογράφηση, χρήσιμη ως δείγμα και ως υπόδειγμα για τον χαρακτήρα και το εκτελεστικό και ερμηνευτικό της ήθος.
Δείτε περισσότερα και ακούστε ηχητικό δείγμα εδώ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts with Thumbnails